公開日:2023年01月09日

アメリカではXBB1.5は予想していたより感染拡大していないようですね。

今後も札幌のかかりつけ医&在宅医@今井です。

 

日本にも来るであろうと思いコロナ変異株のXBB1.5のアメリカでの状況をできるだけニュースで気にするようにしていますが、予想よりあまりひどい状況とはなっていないようですね。以下1月6日のCNNより

As flu tapers off, Covid-19 again shows signs of a winter spike

文中引用すると

CDC changes variant estimates

The CDC released data Friday suggesting that XBB.1.5 is not growing quite as quickly as feared.

Last week, the agency estimated that XBB.1.5 had grown from causing 4% to 41% of new Covid-19 infections in the US over the month of December, indicating that it was moving with astonishing speed.

New data helped the agency refine its estimates, however. It now says XBB.1.5 probably accounted for about 18% of new cases that week, jumping to 28% of cases by the end of this week. That’s still fast, but it’s not the week-over-week doubling in spread that had first alarmed variant-watchers.

In its weekly review, the CDC explained that its projections are more uncertain when a new variant begins to spread. Its scientists revise their Nowcast estimates for current and previous weeks as new data comes in.

Dr. Peter Hotez, dean of the National School of Tropical Medicine at the Baylor College of Medicine in Houston, says that when he first saw the numbers for XBB.1.5, he was sure it would sweep the country – perhaps the same way the original Omicron had.

“Now, it seems more plausible that XBB.1.5 could remain of regional importance, not necessarily of national importance,” Hotez said.

ということで劇的に感染拡大していないようです。ただ感染力は明らかに従来のCOVIDより強いので、重症化率はまだ不明ですが感染の母数が増えると入院する人も結果として増えるので感染予防は徹底して気をつけて、あとブースターショットはリスクファクターある人はするように、と書いてありますよ。

札幌は現在インフルとコロナウイルス、両者がちょうど半々くらいで交じっていますが来月とかはどうなるんでしょうか?フルがピークアウトしたら文中にあるアメリカと同じように再度コロナウイルスが感染拡大していくんでしょうか?まだまだ予断は許さない状況がつづくのかなと1医療者として感じています。皆さんの周りの状況はいかがでしょうか?

サービス付き高齢者住宅<HARELU宮の森>では入居さん募集してます。

当院が運営するサービス付き高齢者住宅<HARELU宮の森>に入居希望の方、ご家族の方→こちらをどうぞ!

現在の求人に関して

入職祝い金制度導入しました。是非直接応募ください→こちらをどうぞ!

人事部立ち上げました!!一緒にやってくれる方まだまだ募集しています!→こちらをどうぞ!

法人運営をしてみたい事務の方募集しています→こちらをどうぞ!

クリニックの事務長やってみたい方募集中→こちらをどうぞ!

医師の診療同行をしてくれる診療アシスタント募集しています→こちらをどうぞ!

札幌で在宅医療、在宅緩和ケアなどの訪問看護、地域密着型の外来看護をしたい看護師さん募集しています。診療所、訪問看護ステーション、看護小規模多機能など全事業所で募集中!→こちらをどうぞ!

HARELU宮の森で勤務を希望する看護師さん、介護士さんの募集を開始しました→こちらをどうぞ!

当院について

2022年、それ以前の当院の診療実績→こちらをどうぞ!

現在の目標は2024年に病院を開設すること!一緒に病院つくりませんか?→こちらをどうぞ!

南区の分院、さっぽろみなみホームケアクリニックについて

さっぽろみなみホームケアクリニックでは常勤医、非常勤医を募集しています→こちらをどうぞ!